Matura z klp.pl. Zdaj na wymarzone studia z naszym serwisem

Tren VIII (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim...) - analiza i interpretacja

© - artykuł chroniony prawem autorskim - zasady korzystania


Wyłącz reklamy na

miesiącrok



Polub nas na Facebooku:


Udostępnij artykuł:
Tren VIII stanowi kontynuację poprzedniego, wyraża żal (luctus), lecz zogniskowany wokół nieco innego tematu, o którym mowa jest w pierwszych dwóch wersach. Kreacja podmiotu pozostaje nadal sprowadzona przede wszystkim do funkcji ojca, czy też ojca-poety. Wiersz jest stychiczny, sylabiczny, trzynastozgłoskowy ze średniówką po siódmej sylabie. Na tle pozostałych trenów wykazuje dużą regularność tego metrum. Odstępstwa są tylko trzy (wersy 3, 9, 12). Rymy są żeńskie, dokładne, gramatyczne, sąsiadujące, czasem nawet głębokie: śpiewała – biegała, obłapiając – zabawiając.




- klp.pl bez reklam, 30 dni tylko 1,23 zł. Zamów teraz!

Nie pojawia się żadna aluzja do postaci mitologicznej czy historycznej, w treści nie narzuca się konkretna i sprecyzowana polemika filozoficzna. Znikają uniesienia podmiotu, ich miejsce zajmuje nastrój smutku i spokoju skontrastowany z przypomnieniem gwaru i zgiełku, jaki panował w izbie, gdy Orszulka jeszcze żyła. Wiersz wydaje się być w całości poświęcony Urszuli, szczególnie dzięki początkowej do niej skierowanej apostrofie. W rzeczywistości jednak czytelnik-słuchacz skupia swoją uwagę na poczuciu straty i pustki, które postrzega przez pryzmat odczuć ja lirycznego.

Konstrukcja tego trenu jest wyraźnie klamrowa. Pierwsze i ostatnie cztery wersy ukazują obraz domu pustego i smutnego po śmierci Orszulki, część środkowa – dom pełen dziecięcego szczebiotu i radości. Początek utworu to chyba najbardziej znana czytelnikom partia Trenów:
Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim,
Moja droga Orszulo, tym niknieniem swoim.
Pełno nas, a jakoby nikogo nie było:
Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło.

Wers trzeci to antyteza, niezwykle lubiana przez barokowych konceptystów. Służy między innymi do wyrażania sensów trudnych, skomplikowanych oraz uzyskaniu efektu ciekawego, błyskotliwego paradoksu. W trenie VIII chodzi przede wszystkim o zabieg wymieniony jako pierwszy, o opowiedzenie o trudnej sytuacji, która zaistniała po śmierci dziewczynki.

W dalszej części utworu podmiot wspomina, jakim był dom za życia Orszulki. Wspomnienia te są wprowadzone na zasadzie retrospekcji. Orszulka napełniała wtedy szczęściem cały dom, łącznie z jego mieszkańcami. Ten opis sielskiego życia, pozbawionego cierpień i trosk rozpoczyna się kolejną apostrofą do Orszulki: „Tyś za wszytki mówiła”. Bardzo istotne są anaforycznie zestawione określenia wskazujące na mnogość pozytywnych czynności: wszytki oraz zawżdy. Radość i nastrój beztroski wyrażają pary rymowe: śpiewała – pobiegała, obłapiając – zabawiając, frasować – psować głowy (dziewczynka nie pozwoliła). Fragment ten sprawia wrażenie śpiewnego, jasnego. Również i tutaj zdania układają się w rozwinięcia paralelne. Retrospekcję zawartą w tym fragmencie można odczytać jako spełnienie nadziei ujrzenia raz jeszcze zmarłej Orszulki (por. tren VII).

strona:   - 1 -  - 2 - 
Drukuj  Wersja do druku     Wyślij  Wyślij znajomemu   Wyślij Popraw/rozbuduj artykuł


czytaj inne ściągi z serwisów maturalnych


Komentarze
artykuł / utwór: Tren VIII (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim...) - analiza i interpretacja



  • Tren VIII (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim...) - analiza i interpretacja - gdzie mój komentarz? to chaniebne!!! (miś {at} o2.pl)
    wielkieś uczyniła nikczemności w domu moim moja droga nierządnico barbażyństwem swoim, nikczemnie tu a jakoby bezeceństw nie było, twą niegodziwością tak wiele się zbezecniło. proszę o szczerą ocenę moich zdolności, tylko bez przesadnych pochlebstw


  • Hmm.. - Koszykarz ()
    No, no Tren VIII jak dla mnie jest bardzo piękny. Choć tren V w którym porównuje Urszulke do drzewa oliwkowego też jest piekny:D treny są nieco tudniejsze do interpretowania i zrozuminia niz wiersze wiec nalezy uwazac czytajac i dobrze rozumiec przenosce opracowanie spoko Pozdrawiam i dzienx


  • Tren VIII (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim...) - analiza i interpretacja - kamila (perasma {at} tlen.pl)
    ja uwazam ze wiersz ten oddaje w pelni uczucia ojca po stracie corki, ten tren wykorzystalam jako material do pracy maturalnej o motywie pozegnania. co o tym myslicie?


  • Tren VIII (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim...) - analiza i interpretacja - Seba (eater {at} onet.eu)
    w zasadzie.. wszystkie treny sa skierowane wlasnie do Urszulki :D inny niz wszystkie? ja myślę, że Kochanowski chciał żeby te utwory ogółem były inne niż wszystkie bo wyłamał się ze standardów renesansowych (treny tylko dla zasłużonych i władców) pisał je jednak wg schematów tamtejszych: pochwała zmarłego, - rozpamiętywanie poniesionej straty, demonstrowanie żalu, pocieszenie, wnioski. Moim ulubionym jeżeli mamy rozdzielać całość jest Tren VII :) pozdrawiam


  • Tren VIII (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim...) - analiza i interpretacja - Dorota (www.dorcia15.pl)
    co sadzicie o tym trenie VIII bo mnie bardzo sie podoba. jest taki inny niz wszystkie bo skirowany do jego córki ktora w wieku 2,5 latka zmarła. ciężko to przerzył. proszę o komentarz




Dodaj komentarz


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 




Jan Kochanowski - studia, matura, korepetycje i konsultacje on-line

Matura i studia z klp.pl. Zobacz inne serwisy Kulturalnej Polski
reklama, kontakt - Polityka cookies