Tren XIX (albo sen) - analiza i interpretacja
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Twarz rumiana, a oczy ku śmiechu skłonione.

Jej ukazanie stanowi spełnienie żądania zrozpaczonego ojca, zawartego w trenie X w wersach 15-18. Jednak Urszulka nie może przemówić, gdyż, zgodnie z tym, co stwierdziła matka w swym monologu, miała jedynie trzydzieści miesięcy.

Matka poczyna objaśniać, że wołania Jana doszły krain, w których przebywają umarli i zostały usłyszane, oraz że ona, ze względu na młody wiek dziewczynki, wzięła na siebie obowiązek spełnienia prośby syna, ukojenia jego żalu i udzielenia mu napomnienia. Pierwsze napomnienie dotyczy zwątpienia w istnienie jakichkolwiek krain, w których bytują zmarli (por. tren X). Takie krainy istnieją, mówi kobieta, i są miejscem wiecznej szczęśliwości. Matka przywołuje starotestamentowe memento, którego źródło tkwi w księdze Genesis 3, 19:
Wrócisz do ziemi, z którejś powstał, bo prochem jesteś i w proch się obrócisz,
aby zaznaczyć nieśmiertelność duszy. Te dwa fakty, trawestacja świętej Księgi oraz wiara w życie po śmierci wskazują na to, że matka reprezentuje chrześcijański światopogląd, w związku z czym można się spodziewać, iż przeważająca część jej rad będzie miała takie właśnie podłoże. Dlatego w następnych słowach nakazuje synowi wiarę w te słowa.

Od wersu 39 zaczyna się nawiązanie do trenu IV, w którym to podmiot wyraził w dramatyczny sposób swój sprzeciw wobec śmierci tak młodej osoby, co w jego mniemaniu było zakłóceniem naturalnego porządku rzeczy. Matka i w tym gani Jana. Uważa, że jako człowiek światły nie powinien był sądzić że ziemskie rozkosze mogą być komuś droższe niż niebiańskie:
O biedne i płone
Rozkoszy wasze, które tak są usadzone,
Że w nich więcej frasunków i żałości więcej!

I kawałek dalej:
(...) ani się frasuj, że tak rana
Twojej ze wszech najmilszej dziewice śmierć zesłana!
Nie od rozkoszyć poszła; poszłać od trudności

Matka nawiązuje nawet do utyskiwania Jana, iż to jemu pierwszemu nie było dane umrzeć. Stwierdza ona, iż w rzeczywistości lepiej się stało. Owo przekonywanie połączone z wyliczeniem korzyści pośmiertnych rozciąga się aż do w. 76 oraz 93-105. Kolejny wers rozpoczyna się ważnym z perspektywy całości cyklu napomnieniem (ww. 77-80). Odnosi się ono do zwątpienia w świat doczesny, wynikającą z głębokiego odczuwania kruchości wszelkiego przyrodzenia. Postawa wanitatywna bierze się, zdaniem matki, ze zbytniego baczenia na sprawy doczesne, które faktycznie przemijają i oparcia w nich mieć nie można. Nie uprawnia to jednak do negatywnego nastawienia, do przyjęcia postawy człowieka zrezygnowanego, bez nadziei i wsparcia w trwałych wartościach, które przecież istnieją i są osiągalne:
Tu w czas obróć swe myśli, a chowaj się na te


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 


  Dowiedz się więcej
1  O żywocie ludzkim ("Fraszki to wszytko") -analiza i interpretacja
2  Wyjątkowość fraszek Kochanowskiego
3  O kaznodziei - analiza i interpretacja



Komentarze
artykuł / utwór: Tren XIX (albo sen) - analiza i interpretacja


  • Aż taka super-rewelacyjna to ta interpretacja nie jest... Ogólnie najważniejsze znaczenia są wychwycone, ale inaczej odczytuję niektóre fragmenty. I tak: Jan Kochanowski nie "przysypia" niechcący, on tego snu oczekuje i pragnie, bo to on może mu dać chwilowe ukojenie w cierpieniu. Po drugie Urszula nie mówi nie dlatego, że była za mała (przecież była niezwykle utalentowanym i rozwiniętym dzieckiem - tak na marginesie, to aż nadto rozwiniętym jak na 2,5 roku), lecz raczej przez to, że była niedoświadczona, a dojrzała matka, która zdążyła poznać życie, lepiej pocieszy syna, pozwoli na przywrócenie stoickiego i chrześcijańskiego światopoglądu. Wreszcie wygląd Urszuli. Czy takie samo ubranie, w jakim została pochowana, nie zasmuciłoby go jeszcze bardziej? Nie pamięta jej jako nieruchomych, (za przeproszeniem) zimnych zwłok, lecz radosną dziewczynkę - taki strój związany jest ze wspomnieniem, kiedy to rankami, zaraz po przebudzeniu, Urszulka biegła, by pomodlić się razem ze swoimi rodzicami. Dalsze słowa matki, obraz życia na ziemi i życia po śmierci też mogłyby być lepiej rozwinięte...
    Animarianna ()

  • Jejku dziękuję za tą stronę jutro mnie z tego zapyta nauczycielka :) pozdrawiam wszystkich korzystających z tej strony , oraz uczniów 3LO w Grudziądzu :)
    Martta (martta.smile {at} wp.pl)

  • Dobra interpretacja, nawet bardzo. Jedyne do czego można mieć zastrzeżenia to trochę mało stylistycznie wprowadzanie cytatów, a to jest obciążenie stylu!! Uważaj na to!
    Dominik (dominoo_5 {at} interia.eu)

  • Słuchajcie,moi drodzy, czy wiecie gdzie mogłabym znaleźć jakieś opracowanie Pieśni IV ze zbiorku Pieśni kilka, albo Fragmenta? Jest to pieśń o incipicie: "Kiedy by kogo Bóg swymi słowy" - potrzebuję tego do pracy zaliczeniowej. Niby już wszystko mam, ale to głównie praca własna, chciałabym sprawdzić jeszcze jak widzą to inni.Wiem, że o tej pieśni bardzo rzadko się pisze, dlatego będę wdzięczna za każą pomoc.
    Fresco (suspect0 {at} op.pl)

  • witam! mam ogromną prośbę! potrzebuję tekst, który jest ostatnim, 20 trenem, dopisanym przez innego poete (problem tkwi właśnie w tym, że nie wiem przez jakiego). chodzi w nim mniej więcej o to, że do kochanowskiego w śnie przychodzi mężczyzna, który probonuje mu powrót Urszulki, w zamian za jego twórczość. z góry bardzo dziękuję!
    jooola (byczek.fernando {at} buziaczek.p;)

  • uh... dobra interpretacja..nawet bardzo dobra :] nigdzie na necie nie ma lepszej;] brawo tyle ze mja babka z polaka i tak jeszcze 10 tysiecy innych rzeczy tam znajdzie...eh..;]
    Miłka (dqwfr {at} dsaf.pl)

  • Bardzo ciekawie zinterpretowany utwór. Pozwala stworzyć sobie podstawy do jeszcze bardziej, jeszcze gruntowniejszej interpretacji i analizy tego dzieła:-) Pozdrawiam
    Artur ()

  • jestem w gimnazjum ale te materriały bardzo mi się przydają.mam taką polonistkę, która i tak mi powie ,że to za mało ale na 4 to wystarczy (czsami(ona co do mnie ma jakieś większe zamiary a ja nie nawidzę polaka!!!!!!!!!))
    kama2923 (kamilka148 {at} vp.pl)

  • :) Świetna interpretacja bardzo mi się przydała do MATURY !! Naprawdę dziękuje tym co stworzyli tą stronę bo nie ma nic lepszego dla Licealisty w internecie :) Pomyślcie jeszcze nad rozbudową LEKTUR I AUTORÓW bo jest ich o wiele więcej :) POZDRAWIAM WSZYSTKICH KORZYSTAJĄCYCH
    Jarek (jaro7-88 {at} o2.pl)



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: