Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Pieśń IX Chcemy sobie być radzi należy do utworów nawiązujących do filozofii epikurejskiej i stoickiej.

Początkowe strofy pokazują epikurejskie podejście do życia. Horacjańskie hasło „carpe diem”, czyli chwytaj dzień, obrazuje prezentowany przez tę filozofię sposób życia i postępowania. Skoro jutrzejszy dzień jest niepewny, trzeba zażywać przyjemności tego świata, korzystać z zabaw i radości. Zgodnie z tą filozofią, człowiek powinien doznawać przyjemności tego świata – korzystać z muzyki, zabawy, wina i obecności współbiesiadników:
„Rozkaż, panie, czeladzi,
Niechaj na stół dobrego wina przynaszają,
A przy tym w złote gęśli albo w lutnią grają.”
Ponieważ szczęście jest bardzo ulotne, trzeba nie oglądając się na przeszłość i nie martwiąc się zbytnio o przyszłość, wykorzystywać czas na zabawę i uciechy.

Kolejne zwrotki nie mają już tak "zabawowego" charakteru, zawierają przemyślenia podmiotu lirycznego, który dokonuje próby sformułowania prawd życiowych, a także zastanawia się nad sensem i celowością ludzkich starań i myśli. Pozornie wydaje się, że nie ma to wiele wspólnego z obrazem zabawy w pierwszej strofie - druga strofa wprowadza pewien dysonans, po obrazie pogodnym następuje pytanie retoryczne, podejmujące tematykę poważną:
Kto tak mądry, że zgadnie,
Co nań jutro przypadnie?
Widoczny między pierwszą a drugą zwrotką dysonans nastrojowy jest wyrazem próby połączenie w utworze filozofii epikurejskiej i stoickiej. Zawarte w pierwszej strofie wezwanie do korzystania z życia zostaje doprecyzowane w zwrotkach następnych: należy się bawić, lecz z umiarem, zdając sobie sprawę z ulotności rzeczy ziemskich:
„Sam bóg wie przyszłe rzeczy, a śmieje się z nieba,
Kiedy się człowiek troszcze więcej, niźli trzeba.”

Z drugiej strony, skoro życie ludzkie jest krótkie, skoro człowieka czeka nieuchronna śmierć, powinien on czerpać z każdej minuty jak najwięcej.

W strofie drugiej pojawia się postać Fortuny, która jest przyczyną ludzkich trosk i zmartwień. Utożsamia ona zmienne koleje losu, zmienne szczęście, które raz dotyka tego, a raz innego człowieka. Cechuje ją zmienność oraz fakt, że nigdy nie można być do końca pewnym, że zostanie z nami do końca życia:
„U Fortuny to snadnie,


strona:   - 1 -  - 2 - 

Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


dla: Kulturalna Polska klp.pl

  Dowiedz się więcej
1  Pieśń o spustoszeniu Podola. - analiza i interpretacja
2  Na dom w Czarnolesie - analiza i interpretacja
3  Jest kto, co by wzgardziwszy... - analiza i interpretacja



Komentarze: Chcemy sobie być radzi?... - analiza i interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2018-12-11 21:05:30

Dzieki :* wlasnie takiego czegos potrzebowalam ;)


2018-12-10 16:18:04

wlasnie tego potrzebowalam moze nie dokladnie tego ale i tak sie przyda do pracy pt.: Renesansowa koncepcja szczęscia w wybranych pieśniach Jana Kochanowskiego ( IX, XX, XIX)


2018-11-03 15:33:35

nono.. moze byc ta analiza:D


2018-10-28 17:12:21

Bardzo dobrze że można znaleźć takie pomoce bo inaczej bym sobie nie dała z tym rady.Dziękuję i pozdrawiam:0


2018-10-16 14:13:40

oj:/ powiem wam ze sie ie postaraliście. NIe jest określony adresat, relacje miedzy podmiotem lirycznym a adresatem, jedyne co to troche tematyki i związków z filozofią, al epodoba mi sie opis budowy wiersza. Ogólem duze braki ale do zniesienia :)




Streszczenia książek
Tagi: