Tren IX (Kupić by cię, Mądrości, za drogie pieniądze!...) - analiza i interpretacja
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Dlatego właśnie podmiot w wersie 17 podkreśla, że jest przede wszystkim człowiekiem. To wyznanie własnej istoty wystarcza za szeregi wyjaśnień. Podmiot mówi o sobie: ja człowiek, co równa się stwierdzeniu człowiekiem jestem, więc nic, co ludzkie nie jest mi obce. Ja liryczne mówi o sobie, że mimo poświęcenia wielu lat na naukę i kontemplację, na poszukiwanie mądrości – człowiekiem być nie przestał, bo to niemożliwe. Nie przemienił się w anioła, chociaż myślał o sobie, że doszedł do i]Stopniów ostatnich, a więc, jak czytamy w komentarzu Pelca,
najwyższych wiodących do przybytku Mądrości
. Przegrał jednak, został
Między insze, jeden z wiela, policzony
.

Rola ojca zdaje się być w Trenie IX niewidoczna, ale jest wciąż nieodzowna do zrozumienia pobudek, jakie skłoniły filozofa do podjęcia, drastycznych w swych konsekwencjach, kroków. Ukazują one bowiem przesunięcie środka ciężkości, jakie dokonało się w systemie wartości podmiotu-filozofa. Dla Kochanowskiego utwór ten musiał stanowić swoistą autopolemikę z dotychczasowymi przekonaniami.

Udostępnij

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 


  Dowiedz się więcej
1  O żywocie ludzkim ("Fraszki to wszytko") -analiza i interpretacja
2  Serce roście, patrząc na te czasy... - interpretacja
3  Kalendarium twórczości Jana Kochanowskiego



Komentarze
artykuł / utwór: Tren IX (Kupić by cię, Mądrości, za drogie pieniądze!...) - analiza i interpretacja


  • Całkiem niezłe, może zbyt dużo nadinterpretcji, która jest zbędna. Ogólne wrażenie pozytywne. Szczegółowo omówiony czas, w którym został napisany i wszelkie powiązania społeczne jakie występowały właśnie w renesansie. Duży plus.
    ja ()

  • Naprawde zajebiste streszczenie, tego wlasnie szukalam, kazdy wers jest wytlumaczony tak jak powinieni byc, jak na lekcji polskiego, naprawde polecam;)
    bla bla bla ()

  • nie czytalem ale 5+ :P tak na oko |^^^^^^^| | _ # _ | _|_*_|_*_| \_|* *|_ |___| \_ _|_|_|_ | | _| |_
    Anonim ()






Tagi: