Chcemy sobie być radzi?... - analiza i interpretacja
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Pieśń IX Chcemy sobie być radzi należy do utworów nawiązujących do filozofii epikurejskiej i stoickiej.

Początkowe strofy pokazują epikurejskie podejście do życia. Horacjańskie hasło „carpe diem”, czyli chwytaj dzień, obrazuje prezentowany przez tę filozofię sposób życia i postępowania. Skoro jutrzejszy dzień jest niepewny, trzeba zażywać przyjemności tego świata, korzystać z zabaw i radości. Zgodnie z tą filozofią, człowiek powinien doznawać przyjemności tego świata – korzystać z muzyki, zabawy, wina i obecności współbiesiadników:
„Rozkaż, panie, czeladzi,
Niechaj na stół dobrego wina przynaszają,
A przy tym w złote gęśli albo w lutnią grają.”
Ponieważ szczęście jest bardzo ulotne, trzeba nie oglądając się na przeszłość i nie martwiąc się zbytnio o przyszłość, wykorzystywać czas na zabawę i uciechy.

Kolejne zwrotki nie mają już tak "zabawowego" charakteru, zawierają przemyślenia podmiotu lirycznego, który dokonuje próby sformułowania prawd życiowych, a także zastanawia się nad sensem i celowością ludzkich starań i myśli. Pozornie wydaje się, że nie ma to wiele wspólnego z obrazem zabawy w pierwszej strofie - druga strofa wprowadza pewien dysonans, po obrazie pogodnym następuje pytanie retoryczne, podejmujące tematykę poważną:
Kto tak mądry, że zgadnie,
Co nań jutro przypadnie?
Widoczny między pierwszą a drugą zwrotką dysonans nastrojowy jest wyrazem próby połączenie w utworze filozofii epikurejskiej i stoickiej. Zawarte w pierwszej strofie wezwanie do korzystania z życia zostaje doprecyzowane w zwrotkach następnych: należy się bawić, lecz z umiarem, zdając sobie sprawę z ulotności rzeczy ziemskich:
„Sam bóg wie przyszłe rzeczy, a śmieje się z nieba,
Kiedy się człowiek troszcze więcej, niźli trzeba.”

Z drugiej strony, skoro życie ludzkie jest krótkie, skoro człowieka czeka nieuchronna śmierć, powinien on czerpać z każdej minuty jak najwięcej.

W strofie drugiej pojawia się postać Fortuny, która jest przyczyną ludzkich trosk i zmartwień. Utożsamia ona zmienne koleje losu, zmienne szczęście, które raz dotyka tego, a raz innego człowieka. Cechuje ją zmienność oraz fakt, że nigdy nie można być do końca pewnym, że zostanie z nami do końca życia:
„U Fortuny to snadnie,

10 zdań, które pomogą Ci zatrzymać chłopaka przy sobie!                               
trajkotki.pl                                                    
                                                                                                   
strona:   - 1 -  - 2 - 


  Dowiedz się więcej
1  Pieśni - wiadomości wstępne
2  Jan Kochanowski - życiorys
3  Kalendarium twórczości Jana Kochanowskiego



Komentarze
artykuł / utwór: Chcemy sobie być radzi?... - analiza i interpretacja


  • po pierwsze stronka idealna na powtórzenie wiadomości do matury. analizy i opracowania zawierają najważniejsze informacje. po drugie... ludzieee, że brakuje wam jakichkolwiek informacji do durnego wypracowania to już wasza sprawa... trzeba sie troche wysilić. nikt za was pracy nie będzie pisał. myślcie! x_x
    lolita ()

  • uważam że ta interpretacja treści jest bardzo trafna. Jeżeli komuś nie podobają się GOTOWCE to proponuję usiąść wygodnie na krzesełku i napisać własnym piórem ;] ktoś się napocił a NIEKTÓRZY z Was wybrzydzają ;]
    marchevka (jo.wita {at} wp.pl)

  • Mnie się nie podoba;( Analiza jest nie tyle powierzchowna co błęna. Jeśli ktoś to, że Bóg jest wszechwiedzący interpretuje tak, że musimy zdawac sobie sprawe z ulotnosci zycia, to jest w bledzie.
    daria (darka_! {at} wp.pl)

  • wlasnie tego potrzebowalam moze nie dokladnie tego ale i tak sie przyda do pracy pt.: Renesansowa koncepcja szczęscia w wybranych pieśniach Jana Kochanowskiego ( IX, XX, XIX)
    Lucy ()

  • chcialam powiedzieć że stronka jest wpsaniala:) dobrze ze sa ludziek ktorzy sluza nam pomoca! przed kazdym sprawdzianem ucze sie z materialow tutaj zamieszczonych :) i nie powiem sa dobre efekty! zawsze zdajduje tu to co jest mi potrzebne!! dziekuje bardzo w imieniu wszystkich za stworzenie tej stronki :) pozdrawiam
    Izabela (izus_zag)

  • napisze,ze fajna strona, ale pewnie znowu tego nie zamieszcza :(:( ale stronka swietna caly czas tutaj cos czytam :D
    kAROLINKA (karolina878_18 {at} o2.pl)

  • Bardzo dobrze że można znaleźć takie pomoce bo inaczej bym sobie nie dała z tym rady.Dziękuję i pozdrawiam:0
    kasia (katia8906 {at} wp.pl)

  • Jest boska, naprawde super, swietna pomoc naukowa na lekcje polskiego u mojej pani psor, oby tak dalej!! :D
    KaRiNa (k_iya {at} go2.pl)

  • oj:/ powiem wam ze sie ie postaraliście. NIe jest określony adresat, relacje miedzy podmiotem lirycznym a adresatem, jedyne co to troche tematyki i związków z filozofią, al epodoba mi sie opis budowy wiersza. Ogólem duze braki ale do zniesienia :)
    Olka (keja435 {at} wp.pl)



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: